سنگ شکن فکی

سنگ شکن فکی (Jaw Crusher)

سنگ شکن فکی، یکی از انواع سنگ شکن هاست که عموما در معادن و برای مرحله اول خردایش مورد استفاده قرار می­گیرد. این سنگ شکن شامل مجموعه ای از فک های عمودی است که یک فک ثابت و فک دیگر با مکانیزم بادامک نسبت به فک ثابت حرکت رفت و برگشتی دارد. این دستگاه از موتور برای تامین نیروی خود استفاده می­کند و از طریق موتور، شفت خارج از مرکز توسط تسمه V شکل، پولی و چرخ طیار به حرکت در می­ آید تا صفحه فک متحرک در یک مسیر تنظیم شده حرکت کند و عمل خردایش را انجام ­دهد. نحوه قرار گیری دو فک در این ماشین به صورت زاویه دار است، به همین دلیل فک ها در قسمت بالا یا دهانه ماشین، نسبت به یکدیگر فاصله بیشتری دارند و در قسمت انتهایی دستگاه فاصله دو فک کمتر می­شود، به طوریکه سنگ ها به اندازه کافی خرد شده تا بتوانند از انتهای دستگاه خارج شوند.

سنگ شکن های فکی به دو دسته تقسیم می­شوند که عبارتند از:

۱- سنگ شکن های تک بازویی: فک متحرک توسط یاتاقان بر روی محور پشتیبانی می­شود. پیتمن توسط یک صفحه مفصلی در پایین فک متحرک به بدنه اصلی فشرده شده است. این مکانیسم تضمین می­کند که هر نقطه از فک متحرک در یک مدار بیضی شکل حرکت می­کند. این مکانیسم باعث ایجاد حرکتی به نام حرکت پیوندی چهار میله ای می­شود و از طریق این حرکت، فک متحرک هم نیروی فشاری و هم نیروی اصطکاک را به مواد در هنگام خردایش وارد می­کند. این نوع سنگ شکن ها دارای دهانه تغذیه کوچکی هستند و برای سنگ های سخت مورد استفاده قرار می­گیرند.

۲- سنگ شکن های دو بازویی: پیتمن بر روی شافت ثابت که در بالای سنگ شکن قرار دارد نصب می­شود. دو صفحه مفصلی وجود دارد که یکی در سمت چپ و دیگری در سمت راست به پیتمن متصل شده است که در مسیر بادامک حرکت می­کند. صفحه مفصلی در سمت چپ به بلوک نگهدارنده فک، و صفحه سمت راست به بدنده اصلی متصل است. این سنگ شکن دارای دهانه تغذیه بزرگ است تا بتوانند سنگ های بزرگ را خرد کنند و برای سنگ هایی که دارای سختی بالایی هستند مناسب می­باشند.
مکانیزم سنگ شکن های فکی دو مفصلی اجازه می­دهد تا فقط فشار بر روی مواد اعمال شود. همچنین عمر سنگ شکن های فکی دو بازویی طولانی تر است زیرا آنها نیروی اصطکاک اعمال نمی­کنند.